maanantai 13. helmikuuta 2012

Trampoliini ja räjähtäviä kääpiöitä – peruslauantai


Seuraa kaikkia Suomen kansalaisia koskeva kehotus, joka parantaa elämänlaatuanne huomattavasti: menkää katsomaan stand up -komiikkaesitystä. 

Itse olin lauantaina Kuopion musiikkikeskuksella katsomassa Sami Hedbergiä, joka on lähes yhtä hullu kuin hauskakin. Se kannatti. Esityksen jälkeen en tiennyt, mille nauroin, mutta nauroinpahan kuitenkin. Mitä muutakaan voi tehdä, kun ”118-kiloinen ja 190-senttinen jätkä” (suora lainaus Hedbergiltä) selittää ensimmäiset kymmenen minuuttia trampoliinista ja räjähtelevistä kääpiöistä jotakin, missä ei juurikaan ollut järkeä? (Minua siis kutsutaan välillä kääpiöksi, koska olen ehkä sentin lyhempi kuin muut... tai kymmenen.)

Esitykseen kuului myös juttu Citymarketin työntekijöistä, mutta kukaan ei tainnut koskaan saada tietää, miten kaikki sen viidentoista minuutin aikana puhutut jutut liittyivät Cittariin yhtään mitenkään... tai mikä se alkuperäinen juttu edes oli, Hedbergillä kun oli niin nälkä, ettei hänellä pysynyt ajatus kasassa. Kuulemma.

Hedbergin lisäksi lavalle nousi välillä Rudirok-niminen beatboxaaja. Kun hän aloitti, taputin kohteliaisuussyistä.
”No joo, joku Hedbergin suojatti, annetaanpas sitten aplodeja.”
Kun hän kuitenkin näytti taitonsa... Siinä jäivät kaiken maailman Felix Zengerit (joka hänkin on taitava) aika kevyesti kakkoseksi. Voin kertoa, ettei video tee oikeutta live-esitykselle, mutta kyllä tuostakin nyt kuvan saa, millaisesta performanssista on kyse. Herra itse oli vain vähän outo, en aina oikein tajunnut hänen juttujaan, ja esityksen rakenteessa olisi minun mielestäni ollut parantamisen varaa, mutta lahjakas nuori kaveri, onneksi tuli nähtyä. 


Olen arvostanut Sami Hedbergiä jo jonkin aikaa hänen hauskojen, spontaanien esitystensä takia, mutta lauantain jälkeen arvostus nousi kyllä aika monta pykälää syystä, joka minun mielestäni artistilla kuin artistilla on kunnioitettava piirre: vaatimattomuus ja fanien tapaaminen. Hedberg seisoi salin sisäänkäynnillä ennen esitystä, sen jälkeen ja väliajalla jakamassa nimikirjoituksia ja ottamassa kuvia halukkaiden kanssa. Kun minä olin viimeisten joukossa väliajalla hakemassa omaani, tuli kuulutus, että esitys alkaa, siirtykää paikoillenne. Hedberg ei hievahtanutkaan, ennen kuin oli nimikirjoitus lipuissa ja kuva otettu. Arvostettavaa.

Olen myös aika ylpeä siitä nimikirjoituksesta: Hedberg sanoi, että antaa kenen tahansa nimikirjoituksen, joten minä pyysin Antti Tuiskun nimikirjoituksen Hedbergin käsialalla. Olin kuulemma ensimmäinen, mutta toiveenihan toteutui. Olisin pyytänyt Justin Bieberiä, mutta en tiedä, olisiko Hedberg osannut kirjoittaa sen. Sitä paitsi olisi ollut noloa (siis huomattavasti nolompaa kuin Tuiskun nimikirjoituksen pyytäminen) pyytää Bieberin nimikirjoitusta. Enhän minä nyt halua Belieberin mainetta saada! (Niille, jotka ovat autuaasti tynnyrissä: Beliebers on Justin Bieberin faniklubin nimi. En tiedä, miksi. En jaksa selvittää. Ehkä he pitävät Bieberiä uutena Jeesuksena tai jotain?)

Aiheen eksymisestä Justin Bieberiin huolimatta tällä kirjoituksella oli nyt kuitenkin kaksi viestiä: 1. Sami Hedberg on loistava. 2. Menkää katsomaan stand up -komiikkaa. Peace out.
foxi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti